Вытворчасць ровараў па-беларуску: купляем у Кітаі, прадаём у Расію
Завод "Мотавела" / sb.by
Завод "Мотавела" — гэта, вядома, брэнд Беларусі, але... Паводле звестак Белстата, толькі з 2018 года наша краіна імпартавала 1 млн ровараў. 764 тысячы з іх — кітайскія.
Пры гэтым Беларусь — не самая роварная нацыя, ва ўсякім разе пакуль. Тады навошта столькі ровараў? Аказваецца, за той жа самы час Беларусь... экспартавала 767 тысяч ровараў. З іх 704 тысячы — у Расію.
Купляем-прадаём
Пра тое, што беларускія ровары — не зусім беларускія, падчас наведвання завода "Мотавела" прагаварыўся Аляксандр Лукашэнка. Ён даручыў чыноўнікам стварыць "умовы для максімальнай лакалізацыі". А то "слухайце, мы цягаем з Кітая камплектуючыя, збіраем іх тут. Гэта ж велізарныя грошы, велізарныя выдаткі, іх жа трэба адтуль прывезці, а потым на той рынак павезці гатовы ровар. Таму мы павінны па максімуме рабіць тут".
У Кітаі купляем, у Расію прадаём. Парадак лічбаў дзіўна супадае. Напрыклад, паводле афіцыйнай статыстыкі, у 2020 годзе ў Кітаі закупілі 206 867 ровараў. У Расію ў той жа год прадалі 206 295 ровараў. Не-не, мы не сцвярджаем, што ўсе кітайскія ровары пайшлі наўпрост у Расію. Але падумайце самі: розніца паміж лічбамі — менш за 600 ровараў.
Цэнавае пытанне
Усходні сусед — асноўны пакупнік двухколавага транспарту з Беларусі. Але пра ўрбаністычны бум у расійскіх гарадах быццам бы таксама не чуваць. Дый цэны, па якіх Беларусь купляе і прадае ровары, выклікаюць пытанні.
Апошнія тры гады Беларусь закупляла ў Кітаі ровары па сярэдняй цане 40–45 долараў за штуку. Ва Украіну (другі па велічыні пакупнік велатранспарту з Беларусі) ровары прадаюцца па цане 64–70 долараў. У ЕС — яшчэ даражэй. Але ў Расію "наш" двухколавы транспарт ідзе па сярэдняй цане ад 14 да 18 долараў. Стратны гандаль?
Вось розніца паміж купляй ровараў з Кітая і продажам іх у Расію, пра якую можна зрабіць выснову з афіцыйнай статыстыкі:
2018 год — мінус $6,6 млн;
2019 год — мінус $8,2 млн;
2020 год — мінус $7,9 млн.
Затое сотні тысяч ровараў прадаём!
І паралельна купляем, але ўжо даражэй! За апошнія тры гады Беларусь закупіла ў Расіі 223 тысячы ровараў з сярэдняй цаной у 80–89 долараў. Магчыма, у Расію ідуць танныя ровары з кітайскіх запчастак, сабраныя на "Мотавела", а назад — імпарт, якім гандлююць у прыватных крамах.
І нават не паляцца
Ацанілі парадак лічбаў? А цяпер яшчэ адна, дзіўная: па звестках Белстата, сукупная вытворчасць ровараў у Беларусі — каля 67 тысяч у год.
Цудоўны від на могілкі
Незалежны аналітык Сяргей Чалы ў эфіры "Чалый Live" пракаментаваў сітуацыю з "Мотавела":
"Трэба ўважліва слухаць нарады, якія там адбываюцца. Такое адчуванне, што асноўны прадукт, які вырабляе наша эканоміка і палітыка, — гэта вытворчасць "кажымасці" [ад руск. "казаться". — Рэд.]. Давайце рабіць выгляд, што ў нас ёсць велізарны эканамічны і навуковы патэнцыял, які здольны вырабляць усе, за выключэннем асобных дэталяў.
Калі прыбраць вось гэту наносную пену і надзіманне шчок, то галоўнае пытанне было: вось у нас жа ёсць карпусы, занадта вялікія для цяперашняй вытворчасці, давайце падумаем, што можна зрабіць з гэтымі пляцоўкамі. "Толькі не будуйце там жыллё", — кажа Лукашэнка. Яны ўжо цяпер глядзяць на гэта як на могілкі, якія трэба чымсьці забудаваць — што "Гарызонт", што "Мотавела", — і даўно ўжо".
Аляксандр Лукашэнка, наведваючы "Мотавела" 5 сакавіка, ускосна пацвердзіў тэзісы Сяргея Чалага: на месцы Мотавелазавода вырашылі зрабіць "Мінскі гарадскі тэхнапарк":
"У цэнтры горада мы захаваем гэту пляцоўку як вытворчую, але чыстую. Тут не будзе ні ліцця, ніякіх нафтапрадуктаў, гэта будзе чыстая пляцоўка. І другая асаблівасць гэтай пляцоўкі тэхнапарка будзе заключацца ў тым, што гэта будзе выключна вытворчасць".
Хочаце дапамагчы незалежнай журналістыцы? Станьце падпісчыкам на Patreon
Каб сачыць за галоўнымі навінамі, падпішыцеся на канал Еўрарадыё ў Telegram.
Мы штодня публікуем відэа пра жыццё ў Беларусі на Youtube-канале. Падпісацца можна тут.