На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)

На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)

Да выбараў два тыдні, а агітацыі ад кандыдатаў амаль ноль. Паштовыя скрынкі пустыя, выбарчыя стэнды празрыстыя нават у цэнтры Мінска, а ўлётак з праграмамі няма нават у штабах.

 

Ярмошына: “Кандыдаты не клапоцяцца, каб выбаршчыкі іх ведалі”

Выбары 2015 года сталі першымі, калі кандыдаты ў прэзідэнты не атрымалі на агітацыю ад дзяржавы ні капейкі. Замест гэтага максімальны памер іх выбарчых фондаў быў павялічаны да 9 тысяч базавых — крыху менш за 100 тысяч долараў. Старшыня ЦВК Лідзія Ярмошына кажа, што забраць грошы ў кандыдатаў вырашылі пасля парламенцкіх выбараў 2012-га:

“У 2012 годзе я забрала грошы сабе. У 2010 кандыдатам яшчэ давалі грошы. А ў 2012 на парламенцкіх выбарах мы пачалі атрымліваць масавыя скаргі аб тым, што людзі ідуць на выбарчыя ўчасткі, а хто балатуецца, нават не ведаюць. Мы тады зразумелі, што кандыдаты ў дэпутаты ў прынцыпе не клапоцяцца пра тое, каб выбаршчык ведаў пра іх. Яны не асвойваюць тыя сродкі, якія дзяржава дае ім”.

 

Колькі каштуе агітацыя

У прынцыпе, не так і дорага. 3000 каляровых ўлётак фармату А4 з праграмай і прыгожым партрэтам кандыдата ў друкарні, дзе замаўляе сваю прадукцыю кандыдат Улаховіч, пацягнуць прыкладна на 7 мільёнаў. Каля 400 долараў. Выезд на сустрэчу з выбаршчыкамі ў Брэст для каманды з 4-5 чалавек можа каштаваць прыкладна столькі ж. Толькі на паліва для аднаго аўтамабіля пойдзе каля 50 долараў, а яшчэ арэнда залы, харчаванне, гатэль (калі з начоўкай).

Усе выдаткі кандыдаты могуць аплачваць выключна афіцыйна і з выбарчых фондаў. Таму сёлета нібы зможам падлічыць, колькі на выбары патраціў кожны з іх. Раз на тыдзень штабы і “Беларусбанк” дасылаюць справаздачы ў ЦВК.

На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)
На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)
На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)
На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)
На выбары якога года пайшло найбольш грошай (карцінкі)

Самыя дарагія выбары — у 2006 годзе

Да 2012 года дзяржава кандыдатаў фінансавала і нават зусім няблага. Хіба толькі ў 1994 годзе было выключэнне — тады на кампанію кожнаму з іх выдзелілі ўсяго па адной тысячы долараў. Ужо ў 2001 годзе сума вырасла да 12 тысяч. А ў 2006 — да 27. Гэта быў рэкорд, тады ж прайшлі самыя дарагія выбары ў гісторыі Беларусі — з бюджэту на іх пайшло 16,2 мільёна долараў. Для параўнання — сёлета толькі 10,2 мільёна.

Прычым з гэтых 10 мільёнаў каля 8 раздадуць членам выбарчых камісій у якасці заробку. То бок на выбарчую агітацыю, якую ЦВК часткова ўзяў у свае рукі, прызначана каля 2 мільёнаў. У ЦВК кажуць, што на гэтыя грошы надрукуюць улёткі з інфармацыяй пра кожнага з кандыдатаў і разашлюць амаль усім выбаршчыкам. Першыя з іх у паштовыя скрыні пачалі раскідваць 24 верасня. Наклад — 4 263 200 штук. Партрэт кандыдата, 4 абзацы з біяграфіяй (пра Гайдукевіча напісалі, што любіць літаратуру і рыбалку) і ўсё. Пра змест праграмы і палітычныя погляды ні слова.

 

Няма грошай

На думку старшыні ЦВК Лідзіі Ярмошынай праблемы з агітацыйнымі матэрыяламі сталі вынікам… адсутнасці грошай у кандыдатаў.

“Што тычыцца недахопу і адсутнасці плакатаў… Усё ж кандыдаты заяўляюць, што яны іх робяць. І што прадукцыя хутка з’явіцца. Адзінае, цалкам магчыма, у іх ёсць праблемы са сродкамі. Гэта ж трэба грошы яшчэ назбіраць. А ў кандыдатаў такая магчымасць з’явілася толькі пасля 10 верасня. Пасля рэгістрацыі іх кандыдатамі ў прэзідэнты”.

 

На момант падрыхтоўкі матэрыялу актуальнай інфармацыі пра стан выбарчых фондаў не было. На 16 верасня ў Лукашэнкі было 200 мільёнаў, 400 тысяч у Караткевіч. Штаб Гайдукевіча заяўляе пра 50 мільёнаў ахвяраванняў. Інфармацыя пра грошы Улаховіча увогуле недаступная. Мяркуючы па ўсім, штаб кандыдата-казака абмежаваўся 3000 улётак з праграмай.

Апошнія навіны

Галоўнае

Выбар рэдакцыі