Рухавікі для расійскіх крылатых ракет украінцы будуць збіраць у Беларусі?
Праз забарону на гандаль з Расіяй на складах “Мотар січ” ляжыць рухавікоў на сотні мільёнаў долараў. І ўкраінцы знайшлі, як гэтую праблему вырашыць
Вырабляць украінскія рухавікі для расійскіх крылатых ракет цяпер будуць на “Аршанскім авіярамонтным заводзе”. Інфармацыя, што пра гэта на мінулым тыдні нібыта дамовілася кіраўніцтва АТ “Мотар січ” з прадстаўнікамі Дзяржаўнага ваенна-прамысловага камітэта падчас сустрэчы ў Запарожжы, з’явілася ва ўкраінскіх СМІ.
Размова ідзе пра перавод з украінскага завода ў Оршу лініі па вырабе маламерных газатурбінных рухавікоў для крылатых ракет. І цяпер нібыта адбываецца прапрацоўка гэтага пытання і рыхтуецца пакет дакументаў для падпісання пагаднення.
Маламерны газатурбінны рухавік для крылатай ракеты Х-55
Ці сапраўды ўкраінцы вырашылі такім чынам абысці забарону на пастаўкі сваіх рухавікоў для крылатых ракет Х-55 у Расію, Еўрарадыё цікавіцца ў старшыні Назіральнага савета, дырэктара па сувязях з грамадскасцю “Мотар січ” Анатоля Малыша.
“Гэта такое глупства! Ніхто нікуды нічога не пераносіць. Гэта ж не кніга, што ўзяў і перавёз: гэта вытворчасць, гэта ж не толькі станкі — гэта ж і людзі”, — перадае Еўрарадыё словы Анатоля Малыша яго сакратарка.
Не пацвярджаюць інфармацыю пра перавод у Оршу лініі па вырабе рухавікоў для крылатых ракет з Запарожжа і ў кіраўніцтве беларускага прадпрыемства.
“Аршанскі авіярамонтны завод”: “Не можам каментаваць гэтыя пытанні, бо ніякіх працоўных указанняў на гэты конт у нас няма, па такой працы (падрыхтоўцы завода і спецыялістаў да пераносу лініі з Запарожжа ў Оршу — Еўрарадыё) пакуль нам такая задача не ставілася”.
Тым не менш фармальны ўладальнік “Мотар січ” месяц таму сустракаўся з Аляксандрам Лукашэнкам. І менавіта з нагоды беларускай “ракетнай праграмы”. Сутнасць сустрэчы добра вызначыў сам беларускі кіраўнік:
“Прашу, каб вы не зыходзілі з сённяшняй сітуацыі, вось цяжкавата дзесьці ва Украіне, трэба праз Беларусь працаваць з Расіяй. Я гэтага нават не хаваю, гэта правільна. Я і прэзідэнту Расіі сказаў: “Буду запрашаць усіх украінцаў, якія да мяне прыедуць, жыць, працаваць з намі, праз нас з вамі. І вы павінныя гэта разумець”, — сказаў кіраўнік Беларусі на сустрэчы з Вячаславам Багуслаевым, якая праходзіла 16 кастрычніка.
Вячаслаў Багуслаеў
А ва ўкраінскіх вытворцаў ракетных рухавікоў сапраўды няма іншага выйсця, як пераводзіць вытворчасць у Беларусь, упэўнены беларускі ваенны эксперт Аляксандр Алесін.
Аляксандр Алесін: “Паводле звестак, на складах “Мотар січ” назапасілася гатовай прадукцыі, якую яны не могуць паставіць у Расію, на сотні мільёнаў долараў. Гэта вельмі буйное прадпрыемства еўрапейскага маштабу, прастой якога прыносіць вялізныя страты. Шмат высокакваліфікаваных спецыялістаў застаецца без працы, і ёсць вялікая пагроза таго, што яны не толькі могуць страціць працу, але і іміграваць у Расію”.
Калі ж канчатковая зборка ракетных рухавікоў будзе рабіцца ў Беларусі, яны аўтаматычна стануць беларускімі. Прычым, звяртае ўвагу Аляксандр Алесін, фармальна ніхто нічога не парушае такім ходам, а ў выйгрышы застаюцца ўсе.
Аляксандр Алесін: “Беларусь жа нічога не парушае па міжнародных нормах… Да ўсяго, няма забароны на дастаўку вузлоў, вырабаў, агрэгатаў. Што да кваліфікацыі беларускіх супрацоўнікаў, то я думаю, што сабраць авіяцыйны рухавік з гатовых частак для іх не праблема. Так што з пункту гледжання тэхнічнага гэта (зборка ўкраінскіх рухавікоў для расійскіх крылатых ракет — Еўрарадыё) магчыма, з пункту гледжання “Мотар січ” — пажадана, з пункту гледжання Расіі — таксама пажадана. Бо нягледзячы на тое, што яны расхрабрыліся і заявілі, што могуць вырабляць такія рухавікі ў Омску, гэта не так проста. Таму я лічу, што такое развіццё цалкам магчымае, і нядаўні візіт спадара Багуслаева да кіраўніка Беларусі тычыўся менавіта гэтага пытання”.
Аляксандр Алесін
Такім чынам, магчыма, гаворка пра перанос лініі менавіта па “вырабе маламерных газатурбінных рухавікоў” у Оршу не ідзе. Бо для “адвёрткавай зборкі” гэта не патрэбна. Як не трэба дзеля гэтага перасяляць у Беларусь спецыялістаў з Украіны. І нават маральныя пакуты з нагоды дапамогі ва ўзбраенні Расіі на фоне ўкраінскага крызісу беларусаў мучыць не павінныя, сцвярджае Алесін. Бо ракеты Х-55, для якіх і робяць рухавікі на “Мотар січ”, выкарыстоўвацца ў ваенных дзеяннях на Данбасе не могуць: для гэтага ёсць больш танныя сродкі, “супакойвае” беларускі эксперт.
Крылатая ракета Х-55 з рухавіком ад "Мотар січ"
А так выглядае знутры "Аршанскі авіярамонтны завод" — фота з афіцыйнага сайта прадпрыемства.
Фота: Змітра Лукашука, militaryrussia.ru, oarz.by, crime.in.ua